تندخوانی

در این وبلاگ مقالاتی در مورد تندخوانی تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد.

تندخوانی

در این وبلاگ مقالاتی در مورد تندخوانی تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد.

مقالات این وبلاگ کمک موثری به بهبود وضعیت تحصیلی و مطالعه می کند.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

عوامل موثر بر تند خوانی برترین راه تمرکز

مدت زمان تخمینی مطالعه ی این مقاله ۳ دقیقه می باشد.

مقدمه

اجرای عوامل موثر بر تند خوانی باعث تمرکز ذهن و مدیریت زمان می شود.عوامل موثر بر تند خوانی همچنین موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.در این مقاله به بررسی و بهبود مهارتهای تند خوانی می پردازیم . لازم است بدانید که از جمله عوامل موثر بر تند خوانی که به بررسی آنها می پردازیم, عبارتند از :

  • تمرکز در مطالعه 
  • قابلیت مرور مطالب
  • عوامل محیطی که در یادگیری موثر می باشد

برخی از عوامل موثر بر تند خوانی

  • تمرکز در مطالعه :

بر اساس تحقیقاتی که تونی بازان نویسنده و محقق معروف در زمینه تند خوانی بدست آورده است بسیاری از افراد در هنگام مطالعه به موضوع متن تمرکز و دقت کمی دارند .این مطلب در واقع امری طبیعی و در عین حال جالب می باشد به این ترتیب که این پدیده خیالبافی نامیده می شود و هر 30تا40 دقیقه یکبار در ذهن رخ می دهد زیرا مغز برای استراحت کردن و به نوعی تجزیه و تحلیل داده ها از این ترفند استفاده می کند. بنابراین تمرکز حواس یکی از عوامل موثر بر تند خوانی می باشد که برای تمرکز بیشتر لازم می دانم عوامل بر هم زدن تمرکز را بیان کنم و راه های غلبه بر آن را مورد بررسی قرار دهیم .

با عرض پوزش در بارگیری عکس مشکلی رخ داده است.

  • نامفهوم بودن برخی واژگان :

مسلما در هنگام مطالعه با لغاتی برخورد کردید که معنی آن را نمی دانستید در این مواقع به جای اینکه به فرهنگ لغت مراجعه کنیم بهتر است زیر لغت مورد نظر خط کشیده و در یک فرصت دیگر این کار را انجام دهید .

  • سرعت پایین در مطالعه :

بر خلاف  عقیده بسیاری از افراد که تصور می کنند اگر کلمه به کلمه مطالب را با سرعت پایین مطالعه کنند قابل فهم تر خواهد بود .در این حالت مغز انسان کندتر و کندتر کار می کند در نتیجه سرعت درک مطلب پایین تر خواهد شد.در حقیقت تنظیم سرعت مطالعه و انتخاب میدان دید صحیح از عوامل موثر بر تند خوانی محسوب می شود.

  • افکار مزاحم هنگام مطالعه :

گاهی اوقات در هنگام مطالعه برخی افکار مزاحم در ذهن خطور کرده و این امرکیفیت را کاهش خواهد داد برای برطرف کردن این موضوع بهتر است برای چند لحظه دست از کار بکشید و به نوشتن اهداف یا ترسیم نقشه ذهنی آنها بپردازید و به نوعی افکار خود را سرو سامان دهید.

عوامل موثر بر تند خوانی برترین راه تمرکز

  • آماده نبودن امکانات لازم برای مطالعه :

اگر تمام لوازم لازم برای مطالعه فراهم نشده باشد مجبور خواهید بود برای مهیا کردن هرکدام یک وقفه ای در مطالعه ایجاد کنید سعی کنید امکانات لازم را فراهم کنید و برای مطالعه خود هدف گذاری کنید و وقفه های خود را بر اساس اتمام یک فصل یا قسمت خاصی تعیین کنید .

  • عدم علاقه به مطلب مورد نظر :

از جمله عواملی که ارتباط موثر بر تند خوانی داردعلاقه به موضوع یا درس مورد نظر است .این عدم علاقه ممکن است به دلایل مختلفی باشد مانند نامفهوم بودن مطالب یا دیدگاه منفی راجع به متن . در این حالت ابتدا این مشکلات بررسی و حل شود سپس به مطالعه بپردازد .

  • نداشتن انگیزه و هدف از مطالعه متن :

یکی دیگر از عوامل موثر بر تند خوانی عدم انگیزه کافی از خواندن متن می باشد . اگر شما اهداف خود را از مطالعه متن پیش رویتان مشخص نکنید و آن هدف ها برای شما مهم نباشند مطمئنا انگیزه کمتر برای مطالعه دارید بنابراین اولین گام از خواندن هر مطلب هدف کذاری برای مطالعه آن متن می باشد در این صورت انگیزه کافی برای به اتمام رساندن آن متن داریم.

در مقاله بعدی در ادامه عوامل موثر بر تند خوانی به بحث عوامل محیطی موثر بر تندخوانی می پردازیم که توصیه می شودبرای کامل کردن اطلاعات خود در بحث تند خوانی مطالعه کنید.

نتیجه

تند خوانی اهمیت بسزایی در روش صحیح مطالعه دارد و باعث افزایش سطح یادگیری می شود مغز در هنگام مطالعه برای استراحت و تجزیه و تحلیل به خیال پردازی رو می آورد.برای جلوگیری از این اتفاق یکی از راه های افزایش تمرکز تند خوانی است و با تند خوانی تمرکز بالا می رود.از دلایل عدم تمرکز می توان به نامفهوم بودن لغات،سرعت پایین مطالعه،افکار مزاحم،آماده نبودن وسایل،عدم علاقه و نداشتن انگیزه و هدف اشاره کرد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، هوش مالی

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی