تندخوانی

در این وبلاگ مقالاتی در مورد تندخوانی تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد.

تندخوانی

در این وبلاگ مقالاتی در مورد تندخوانی تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد.

مقالات این وبلاگ کمک موثری به بهبود وضعیت تحصیلی و مطالعه می کند.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

عوامل فراموشی موثرترین سد یادگیری

مدت زمان تخمینی مطالعه این مقاله ۳ دقیقه می باشد.

مقدمه

عوامل فراموشی یکی از معضلات یادگیری هستند.از عوامل فراموشی می توان به خطا در یکی از مراحل مطالعه که شامل رمزگذاری،ثبت و یادآوری اند اشاره کرد.در این مقاله تصمیم گرفتیم عوامل فراموشی را به صورت تخصصی توضیح دهیم.

عوامل فراموشی چیستند؟

اگر شما جزو افرادی هستید که زمان زیادی برای یک دور مطالعه ی یک کتاب می گذارید یعنی روی مطالب زیاد فکر می کنید تا در ذهنتان ذخیره کنید روش صحیح مطالعه را نمی دانید و در حقیقت مدیریت زمان و انرژیتان را ازدست داده اید.
در واقع ما یک حافظه کوتاه مدت داریم و یک حافظه ی بلند مدت.حافظه کوتاه مدت همان حافظه حسی می باشد و ظرفیت نگهداری اطلاعات در حافظه ی حسی۲۰ ثانیه تا ۲۰ دقیقه است که ظرفیت آن بسیار پایین می باشد و باید اطلاعات را از حافظه ی حسی به حافظه ی بلند مدت انتقال دهیم و این انتقال از طریق مرور،تکرار و دسته بندی اطلاعات صورت می گیرد.

با عرض پوزش از اینکه در بارگیری عکس مشکلی رخ داده است

عوامل فراموشی اطلاعات در حافظه بلند مدت:

  • نداشتن مرور:

اطلاعات در حافظه بلند مدت اگر مرور و بازیابی نشود فراموش می شود.در واقع اطلاعات از بین نمی رود بلکه در گوشه ای از ذهن شما بایگانی می شود و برای دسترسی به اطلاعات احتیاج به مرور آن دارید.

  • تداخل اطلاعات:

اگر اطلاعات در ذهن دسته بندی نشود باعث تداخل می شود ونمی توان به اطلاعات ذخیره شده  دسترسی پیدا کرد که در این صورت می گوییم مطلب فراموش شده است.

  • بازیابی اطلاعات:

در روز بیش از ۶۰ هزار فکر در ذهن ما عبور می کند و این ما هستیم که می گوییم چه نوع اطلاعاتی در ذهن ما  دیده شود.ما با تمرکز حواس و توجه به دسته ای از اطلاعات باعث می شویم دسترسی به آن اطلاعات برای ما راحت تر باشد.

عوامل فراموشی موثرترین سد یادگیری

  • بازداری پیش گستر:

به این معنا می باشد که خاطرات قدیم باعث می شود خاطرات جدید را به یاد نیاوریم.به طور مثال اگر یک لغت انگلیسی را به شیوه نادرست در تلفظ یاد گرفته باشید دیگر قادر به یادگیری آن لغت با تلفظ صحیح نیستید.چون از قبل در ذهن شما ثبت شده است.

  • تداخل بازداری پس گستر:

در این حالت اطلاعات جدیدی که دریافت می کنیم باعث محو شدن اطلاعات قدیمی می شود.به طور مثال ممکن است اطلاعات جدیدی وارد حافظه ما بشود که با عقیده قبلی ما درباره همان موضوع متفاوت باشد که باعث می شود اطلاعات قدیمی کاملا حذف گردد.

  • عدم تمرکز و حواس پرتی:

توضیحات و تمرینات لازم در تقویت تمرکز ذهن و راههای مقابله با آن در سایت mahanteymouri.ir به طور کامل توضیح داده شده است.

  • باز داری و یا سد شدن:

به این صورت که اطلاعات را دارید ولی منتظر یک نکته هستید تا به خاطر بیاورید.به طور مثال خیلی وقتها از استاد خواهش می کنیم که اگر امکانش هست یک توضیح کوچک بدهید.به عبارت ساده تر دنبال سر نخ هستید.

  • تلقین پذیری:

در طول فرایند یادگیری اگر تلقین خوبی از مطلب داشته باشیم.مثلا این جمله را تکرار کنیم که این اطلاعات را من به راحتی یاد خواهم گرفت مسلما به راحتی در ذهن ما سپرده می شود ولی اگر تلقین منفی داشته باشیم کاملا برعکس خواهد شد.

  • بعضی حافظه ها گزینشی هستند مثلا اگر در یک میهمانی شرکت کرده باشید و بخواهید بعضی خاطرات را یادآوری کنید اگر جزء افراد خوش بین باشید خاطرات خوب را به یاد می آورید و اگر جزء افراد بدبین باشید خاطرات بد را به خاطر می آورید و تمام خاطرات خوب از ذهن شما حذف خواهد شد.
  • از دیگر عوامل فراموشی ضایعات مغزی و شوک های عصبی و افسردگی واضطراب  می باشد.

نتیجه

خطا در مراحل یادگیری باعث فراموشی می شود و اگر به درستی مطالعه کنیم این اطلاعات در حافظه ی بلند مدت ما ثبت خواهد شد مرور و دسته بندی درست اطلاعات و همچنین روش های تند خوانی همچون یک داروی تقویت حافظه عمل خواهد کرد.

نداشتن مرور،تداخل اطلاعات،بازیابی اطلاعات،بازداری پیش گستر،تداخل بازداری پس گستر،عدم تمرکز و حواس پرتی،باز داری و یا سد شدن و تلقین پذیری ازجمله عوامل فراموشی محسوب می شود و فراموشی کاهش اعتماد به نفس را به دنبال دارد.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، هوش مالی

چند نکته در مورد انوع حافظه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی