تندخوانی

در این وبلاگ مقالاتی در مورد تندخوانی تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد.

تندخوانی

در این وبلاگ مقالاتی در مورد تندخوانی تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد.

مقالات این وبلاگ کمک موثری به بهبود وضعیت تحصیلی و مطالعه می کند.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

نکات مهم تندخوانی چیستند؟

مدت زمان تخمینی مطالعه این مقاله ۹ دقیقه می باشد.

مقدمه

نکات مهم تندخوانی چیستند؟ نکات مهم تندخوانی نکاتی است که به شما در جهت سریع تر خواندن همراه با درک مطلب،بسیار کمک می کند و روند یادگیری را بهبود می بخشد.از آنجا که در عصر حاضر اطلاعات با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است و برای دسترسی به دانش روز دنیا باید منابع زیادی را مطالعه کنیم استفاده از نکات مهم تندخوانی بسیار لازم به نظر می رسد.

این مقاله که تحت عنوان نکات مهم تندخوانی نام گذاری شده است،با ارائه ی روش ها ی تند خوانی مشکل کند بودن سرعت مطالعه را که تقریبا تمام افراد جامعه با آن مواجه هستند برطرف خواهد کرد.در آموزش تندخوانی روش های مختلف تند خوانی و روش های تقویت حافظه را بیان خواهیم کرد که مطمئنا کمک قابل توجهی به افزایش سرعت مطالعه در فرایند کتاب خوانی به شما خواهد کرد و همچون یک داروی تقویت حافظه حفظ مطالب توسط شما را بهبود خواهد بخشید.

در ضمن برای به دست آوردن سرعت مطالعه ی خود می توانید به سایت تست تندخوانی تیم آموزشی ماهان تیموری مراجعه کنید.

ابتدا با یک اصطلاح آشنا شوید تا فهم مطالب برای شما آسان تر شود:

خط بری

عمل خط بری نگاه کردن و دنبال کردن کلمات یک متن می باشد که می توانیم با قرار دادن انگشت اشاره زیر هر کلمه و دنبال کردن متن این کار را انجام دهیم یا از ابزار راهنما استفاده کنیم مانند مداد یا خودکار.در عمل خط بری باید موارد زیر را رعایت کنید:

1-چشم با حرکت انگشت حرکت کند.

2-حرکت انگشت نباید به صورت خشک انجام شود باید انگشتتان نرم حرکت کند.

3-فاصله چشم تا متن حدود 40 سانتیمتر باشد.

5-حرکت انگشت باید کاملا زیر هر کلمه باشد.

6-حرکت انگشت باید به صورت روان انجام شود و به صورت ضربه ای انجام نگیرد.

7-طوری روی صندلی قرار بگیرید که کمر صاف باشد و یک انحنای کوچک در قسمت پایین کمر برای جلوگیری از زود خسته شدن ایجاد کنید.

عمل خط بری این مزیت را دارد که باعث می شود با دنبال کردن انگشتان توسط چشم تمرکز حواس بیشتر شود و از حواس پرتی جلوگیری می کند که این از نکات مهم تندخوانی است.

نکات مهم تندخوانی که باید رعایت شود

1-ایست چشمی:

برای اینکه چشم بتواند مطلبی را ببیند ایست های متفاوتی دارد و در صورتی که این ایست ها نباشند چشم قادر به دیدن چیزی نخواهد بود.نکته ای که ملزم به رعایت آن هستیم این است که از یک سو ایست چشمی لازم است  و از یک سو باید ایست های چشمی را کم کنیم.به طور مثال برای هر خط تعداد ایست چشمی 6 عدد می باشد که بهتر است به 2 الی 3 عدد برسد.

2-توقف چشم:

گاهی اوقات به علت تمرکز ذهن بیش از حد روی یک کلمه چشم حالت خستگی به خود گرفته و پلک ها به سمت پایین می افتد.یکی از نکات مهم تندخوانی این است که بهتر است سرعت حرکت چشم از روی کلمه ها را بیشتر کنیم.

3-به عقب برگشتن:

گاهی اوقات به دلیل اینکه درک درستی از متن پیدا نکرده اید به عقب برگشته و دوباره متن را مطالعه می کنید این کار باعث کاهش سرعت مطالعه خواهد شد و بعضی اوقات با این کار خطوط مطالعه شده را گم می کنید.

4-نادیده گرفتن قسمتی از متن:

یکی از دلایلی که باعث می شود به عقب تر برگردیم تا متن را مجددا بخوانیم این است که در اثر توقف کوتاه روی یک کلمه از متن دچار حواس پرتی می شویم و قسمتی از متن را نادیده گرفته و با پرش از چند کلمه به خواندن متن ادامه می دهیم که این عمل باعث می شود دوباره به عقب برگردیم زیرا درک مناسبی از متن نداشتیم.

5-فضای دید چشمی:

از دیگر نکات مهم تندخوانی در این خصوص ارائه ی تمریناتی است تا قدرت دید چشمی ما وسیع تر شود هر چه فضای دید چشمی ما گسترش پیدا کند سرعت تند خوانی افزایش خواهد یافت بنابراین سعی کنید که قدرت دید چشمی را از تقریبا 3 کلمه به 30 کلمه افزایش دهید.

6-لب خوانی:

تجربه نشان داده که سرعت مطالعه از طریق لب خوانی از سرعت مطالعه از طریق چشم کم تر است حتی گفته شده که اگر هنگام مطالعه متن را در درون خود بازگو کنید که اصطلاحا تو دل خوانی گفته می شود باز نسبت به مطالعه با چشم از سرعت پایین تری برخوردار است پس یکی دیگر از نکات مهم تندخوانی مطالعه فقط با چشم است.

7-حرکت گردن:

اگر گردن در حین مطالعه تکان بخورد به علت بر هم خوردن تمرکز از سرعت مطالعه کم خواهد شد.

8-علاقه به متن مورد نظر:

اگر به متن مورد مطالعه علاقه نداشته باشید باعث کند شدن سرعت مطالعه شما خواهد شد.

9-امکانات مطالعه:

اگر امکانات لازم برای مطالعه فراهم نشود،سرعت مطالعه کاهش خواهد یافت.

10-وقفه های مطالعه:

سعی کنید وقفه های مطالعه خود را براساس تمام شدن فصل های مرتبط با موضوع انجام دهید.

11- انگیزه ی مطالعه:

باید قبل از شروع مطالعه هدف خود را از خواندن متن تعیین کنید.در این صورت مشخص می شود که هنگام خواندن دنبال چه چیزی هستید بنابراین درک مطلب و سرعت مطالعه خود را بالا خواهید برد.

12-افکار مزاحم:

یکی از عوامل مهم که باعث از بین رفتن تمرکز و کاهش سرعت مطالعه می شود فکر های غیر مرتبط با متن می باشد که منجر به توقف در حین مطالعه و اختلال در خواند می شوند.یکی از راه های افزایش تمرکز که به کمک آن می توانیم با این اختلالات مقابله کنیم،نوشتن افکار روی کاغذ و گفتن این جمله است که در فرصت مناسب به شما رسیدگی خواهم کرد.

نکات مهم تندخوانی چیستند؟

تمرینات تندخوانی

۱-تقویت عضلات چشم:روش های مختلفی برای تقویت عضله چشم وجود دارد که به بیان آنها می پردازیم.تقویت عضلات چشم از نکات مهم تندخوانی می باشد که سرعت مطالعه را بالا می برد.

اولین تمرین:

به طوری که یک صفحه سفید رنگ را در نظر بگیرید،آنگاه در نقاط مختلف آن نماد هایی ظاهر شود در این حالت بدون حرکت دادن سر و فقط با چشم نماد ها را دنبال کنید که این تمرین با گسترش فضای دید چشمی ارتباط موثر دارد.

دومین تمرین:

به خاطر سپردن کلمات نام دارد.کادری را در نظر بگیرید که 30 کلمه در آن ظاهر شود،در مدت دو دقیقه کلمات را با چشم نگاه کرده و آن را حفظ کنید.برای به خاطر سپردن کلمات بهتر است یک داستان با آن کلمات بسازید.

سومین تمرین:

ماساژ چشمی می باشد.در این حالت باید چشم را ببندید و کف دست خود را روی آن قرار دهید به طوری که قادر به پلک زدن چشم باشید در این حالت چشم را بسته و به مدت دو دقیقه به آن استراحت دهید تا هم خستگی چشم برطرف شود و هم تمرکز چشم خود را بالا ببرید.

چهارمین تمرین:

نگاه کردن به نقاط طوری که یک نقطه را در فاصله ی 10 سانتیمتری و نقطه دیگری را در فاصله چند متری در نظر می گیریم مدت دو ثانیه به نقطه نزدیک نگاه می کنیم و بلافاصله مدت دو ثانیه به نقطه دور خیره شوید.

پنجمین تمرین:

حرکت دادن کره چشم به سمت راست و سپس به سمت چپ و در هر سمت مدت 5 ثانیه توقف انجام دهید.

ششمین تمرین:

حرکت دادن کره چشم به سمت بالا و سپس پایین مانند تمرین قبل 5 ثانیه در هر مرتبه توقف کنید.تمرین های 5 و 6 هر کدام سه مرتبه انجام شود.

هفتمین تمرین:

حرکت دادن کره چشم در جهت عقربه های ساعت و سپس خلاف جهت عقربه های ساعت که هر دور آن 3 ثانیه طول بکشد.

هشتمین تمرین:

قرار دادن انگشت روبروی چشم و در فاصله 30 سانتیمتری آن و حرکت دادن آن به سمت جلو و عقب با سرعت آهسته

نکته مهم:نکات مهم تندخوانی ،یکی از نکاتی که باید در مطالعه رعایت کنید علاقمند بودن به مطلبی که قصد خواندن آن را دارید می باشد به طور مثال:اگر به شخصی علاقه دارید شاید تا به حال متوجه این موضوع شده اید که هنگامی که او در حال صحبت کردن است مردمک چشم شما بازتر شده است بنابراین اگر شما به متنی علاقمند باشید مردمک چشمتان باز تر شده و تمرکز در درس خواندن پیدا خواهید کرد این روش صحیح مطالعه می باشد.

تمرین افزایش دید چشم:

نکات مهم تندخوانی ،ابتدا سر خود را به صورت مستقیم و با دیدی رو به جلو قرار دهید سپس به یک نقطه در دورترین فاصله ی ممکن نگاه کنید دو انگشت  اشاره خود را در فاصله ی 10 سانتیمتری از صورت خود قرار دهید و از نوک به هم بچسبانید طوری که موازی زمین قرار داشته باشند.

درهمان حالتی که به نقطه ای در دورترین فاصله ی ممکن خیره شده اید دو انگشت خود را از هم دور کنید تا جایی که نوک دو انگشت از حوزه ی دید شما خارج شود در این حالت فاصله ی دو انگشت را اندازه گیری کنید.

تمرین بعدی را مانند تمرین قبل انجام دهید با این تفاوت که این بار نوک انگشتان را طوری به هم بچسبانید که عمود بر زمین قرار گیرند و در این حالت انگشت ها را از هم دور کنید تا جایی که از حوزه ی دید شما خارج شوند و فاصله ی بین آنها را اندازه گیری کنید.اگر این تمرینات را تکرار کنید مطمئنا حوزه دید شما وسیع تر می شود.

مراحل تمرین تندخوانی

1-مرحله اول:

یک کتاب با متن ساده تهیه کنید سپس آن را وارونه کرده وعمل خط بری را انجام دهید این کار را به مدت یک دقیقه انجام دهید.

2-مرحله دوم:

کتاب را به حالت معمولی می گیریم و به سه قسمت تقسیم می کنیم و عمل خط بری را انجام می دهیم  طوری که هر قسمت یک ثانیه طول بکشد به عبارت دیگر هر خط سه ثانیه طول خواهد کشید و این عمل را یک دقیقه انجام دهید.

3-مرحله سوم:

در این مرحله صفحه را به دو قسمت تقسیم کرده و مانند مرحله قبل هر قست را یک ثانیه خط بری کنید به عبارت دیگر هر خط دو ثانیه زمان ببرد.

4-مرحله چهارم:

در این مرحله دیگر نیازی به خط کشیدن نداریم هر خط را به مدت یک ثانیه خط بری کنید و تا یک دقیقه این کار را انجام دهید.

5-مرحله پنجم:

در این مرحله هر دو خط را در نظر بگیرید و عمل خط بری را در مدت یک دقیقه انجام دهید و هر دو خط را یک ثانیه خط بری کنید.

6-مرحله ششم:

حالا هر سه خط را در یک ثانیه خط بری کنید و این عمل را تا مدت یک دقیقه انجام دهید.

7-مرحله هفتم:

در این مرحله هر چهار خط را در یک ثانیه خط بری کنید و به مدت یک دقیقه این کارا انجام دهید.

8-مرحله هشتم:

این مرحله ای است که باید هر پنج خط را در یک ثانیه خط بری کنید و به مدت یک دقیقه هم این کار را انجام دهید.

9-مرحله نهم:

باید دقت کنید که هدف ما از انجام این تمرینات درک و فهم مطلب نیست و هر زمان ذهنتان درگیر فهم مطلب شد بلافاصله از این حالت خارج شوید.

10-مرحله دهم:

زمان آن رسیده که یه مدت یک دقیقه عمل خط بری را انجام دهید و در پایان یک دقیقه متوجه پیشرفت خود در عمل خط بری شوید نقطه ای که در این مرحله تا آنجا خط بری کردیم را نامگذاری می کنیم به عنوان مثال نقطه 1 می نامیم.

11-مرحله یازدهم:

در این مرحله از نقطه ی 1 پنج سطر به پایین می رویم و نقطه 2 می نامیم این بار از ابتدای متن تا نقطه 2 را در مدت زمان یک دقیقه خط بری کنید.

12-مرحله دوازدهم:

در مرحله ی بعدی باز 5 سطر پایین تر می رویم و نقطه 3 می نامیم و عمل خط بری را از ابتدای متن تا نقطه ی 3 به مدت یک دقیقه انجام می دهیم.

13-مرحله سیزدهم:

در این مرحله 5 سطر از نقطه 3 پایین تر می رویم و نقطه 4 می نامیم و عمل خط بری را از ابتدای متن تا نقطه 4 انجام می دهیم.

نکته ی بسیار مهمی که باید آن را رعایت کنید این است که در هر مرحله باید از ابتدای متن تا نقطه ی مورد نظر را به مدت یک دقیقه خط بری کنید و اگر به هر دلیل موفق به انجام آن نشدید باید آن را تا جایی که امکان دارد ادامه دهید و به نقطه مورد نظر برسید.

از مواردی که باید در این تمرینات گفته شود این است که به هیچ عنوان هدفمان از این تمرینات این نیست که عمل خط بری را برای فهمیدن انجام دهید تنها هدف ما از این تمرینات بالا بردن سرعت دید چشم های شما می باشد.

نتیجه گیری

مطابی که در مقاله فوق تحت عنوان کتاب تند خوانی آموزش داده شد مطمئنا سرعت مطالعه شما را بالا خواهد برد که این مدیریت زمان را به دستتان خواهد داد،به شرط آنکه تمام نکات را رعایت و تمرین کنید.در این صورت می توانید روند تحصیلی خود را بهبود دهید که این موجب افزایش اعتماد به نفس نیز خواهد شد و با اعتماد به نفس بالا در هر زمینه ای از جمله کسب و کار و کسب درامد،مذاکره،نحوه ی ارتباط با مشتری و متقاعد کردن دیگران،فن بیان و قدرت بیان و ارائه ی ایده های نو،ایده های ناب و ایده های خلاقانه موفق تر خواهید بود.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید.

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، هوش مالی

با عرض پوزش تصویر فایل به درستی بارگذاری نشده است

  • ۹۵/۱۲/۲۴
  • علی مسکنی

آموزش تند خوانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی