تندخوانی

در این وبلاگ مقالاتی در مورد تندخوانی تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد.

تندخوانی

در این وبلاگ مقالاتی در مورد تندخوانی تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد.

مقالات این وبلاگ کمک موثری به بهبود وضعیت تحصیلی و مطالعه می کند.

بایگانی
  • ۰
  • ۰

دلایل فراموشی چیست؟

مدت زمان تخمینی مطالعه این مقاله ۳ دقیقه می باشد.

مقدمه

دلایل فراموشی متعددند.در این مقاله تحت عنوان دلایل فراموشی می خوانیم که فراموشی برای همه آشناست،چرا که برای هر کس این اتفاق افتاده که چیزی را فراموش کند.فراموشی  تحت تاثیر عوامل مختلف به وجود می آید.در این فصل تصمیم گرفتیم درباره دلایل فراموشی صحبت کنیم فرآیندی که خیلی ها علت عدم موفقیت خود را به آن نسبت می دهند.

با عرض پوزش در بارگیری عکس مشکلی رخ داده است.

بررسی دلایل فراموشی

در بخش حافظه در مورد چگونگی شکل گیری اطلاعات در درون حافظه بحث کردیم.منظور از فراموشی در واقع ناتوانی در یادآوری مطالب از حافظه بلند مدت می باشد.در مقاله ی انواع یادگیری اشاره شد که اطلاعات زیادی از طریق حواس پنجگانه وارد حافظه ما می شود.البته اکثر این اطلاعات مورد استفاده ما نیستند و تنها آن دسته از اطلاعاتی که بیشتر مورد توجه ما هستند برای پردازش به بخش های مختلف حافظه معرفی می شود.

چرا مطالب را فراموش می کنیم؟

  • علت حذف شدن اطلاعا ت از حافظه حسی به دلیل بی توجهی به محیط پیرامون می باشد.

  • بخشی از اطلاعات که به علت توجه ما وارد حافظه کوتاه مدت می شوند باز از ذهن  خارج خواهد شد.

به این علت که حافظه کوتاه مدت ظرفیت اطلاعات زیادی برای نگهداری اطلاعات را ندارد.

بنابراین هنگامی که حافظه کوتاه مدت از اطلاعات پر شد برای اینکه دوباره اطلاعات جدیدی وارد آن شود اطلاعات قبلی پاک خواهد شد.به این فرآیند جانشینی می گویند.

اگر بخواهیم مثال واضحی بزنیم می توانیم گوشی موبایل را مثال بزنیم که مانند حافظه کوتاه مدت عمل میکند.بنابراین یکی دیگر از علل فراموشی جایگزین شدن مطالب جدید به جای مطالب قدیمی می باشد.

دلایل فراموشی چیست؟

  • یکی دیگر از علل فراموشی در واقع حذف اطلاعات به علت استفاده نکردن از آن  برای مدت طولانی می باشد.

برخی اطلاعات با برجسته سازی وارد حافظه بلند مدت می شوند و دست خوش تغییرات قرار می گیرند.البته بسیاری از دانشمندان بر این باور هستند که اطلاعات وارد شده به حافظه بلند مدت هیچگاه  فراموش نمی شوند.اما علت ها یی وجود دارد که بعضی اوقات قسمت هایی از خاطرات و اطلاعات در دسترس نیستند و به یادمان نمی آیند.

  • برخی دانشمندان براین باور هستند که انسان بعضی اطلاعات را که دوست ندارد سرکوب می کند و به دست فراموشی می سپارد.

این تئوری به نظریه واپس زدن یا سرکوب معروف است. 

  • نظریه تداخل علت دیگری برای فراموش کردن اطلاعات از حافظه بلند مدت می باشد.

 به عبارت ساده تر اطلاعات جدیدی که یاد می گیریم با اطلاعاتی که در همین زمینه قبلا یاد گرفته بودیم همخوانی ندارند.به این نوع تداخل بازداری پس گستر می گویند.اگر در این حالت اطلاعات قدیمی مانع یاد آوری اطلاعات جدید شود باز داری پیش گستر می گویند.

  • از دیگر علل فراموشی اطلاعات مشکلات بازیابی اطلاعات می باشد.

بر طبق این نظریه مطالب همیشه در حافظه انسان قرار دارند و فقط وقتی فراموش می شوند که در بازیابی اطلاعات دچار مشکل می شویم.این حالت از فراموشی دقیقا مانند پرونده هایی است که در بایگانی وجود دارد اما شماره پرونده را نداریم.در صورتی که شماره پرونده را داشته باشیم خیلی آسان تمام اطلاعات آن را به خطر می آوریم.

نتیجه

فراموشی یک ارتباط موثر با کاهش اعتماد به نفس دارد.اولین دلیل فراموشی که اطلاعات ازحافظه ی حسی ما پاک می شود،عدم توجه و تمرکز ذهن روی موضوع است.پس اولین راه جلوگیری از فراموشی تمرکز حواس و توجه به مطلب است.دلیل دوم جایگزینی اطلاعات قدیمی با اطلاعات جدید می باشد که این اتفاق در حافظه ی کوتاه مدت می افتد.سومین دلیل حذف اطلاعات به دلیل استفاده نکردن از آن به مدت طولانی می باشد.دلیل چهارم سرکوب اطلاعات ناخوشایند می باشد.تداخل اطلاعات جدید و قدیمی دلیل بعدی است و آخرین دلیل عدم توانایی در بازیابی اطلاعات می باشد.

در پایان به این نکات اشاره می کنم که استفاده از راه های افزایش تمرکز و روش های تند خوانی،روش صحیح مطالعه است که موجب می شود فراموشی کاهش قابل ملاحظه ای کند و بدین وسیله مدیریت زمان بهتری داشته باشیم.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید.

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، هوش مالی

چند نکته در مورد انوع حافظه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی